10 rzeczy, które…

Sztuka uczenia jest niezwykle trudna. Jeszcze trudniejsza bywa chyba sztuka motywacji. Nie łatwo jest nauczycielom konkurować z płynącym z zewnątrz strumieniem najróżniejszych bodźców. Jak więc zaciekawić i przyciągnąć uwagę uczniów, jak ich przekonać do mozolnej pracy?

Poszukując odpowiedzi trafiłam na “10 rzeczy, które zawsze chcieliście zrobić w klasie, ale nie mieliście odwagi spróbować”. Przewodnik Xero Brothers o tym, jak kraść, kłamać i obrażać, a wszystko to dla dobra uczniów.  90 minut czystej inspiracji i dziesiątki gotowych do wykorzystania pomysłów. Niektóre “szaleństwa”, w takiej, czy innej formie sprawdziły się na moich lekcjach na długo przed szkoleniem. Pozostałe chętnie zaadaptuję, a efektami dzielić się będę na blogu, mając nadzieję, że puszczone w wirtualny eter będą inspirować też innych.

Pomysł nr 1: POKAŻ MI SWOJĄ TABLICĘ

Zastanawialiście się pewnie nie raz jak widzą was wasi uczniowie. Po kilku wspólnie spędzonych z niektórymi oddziałami latach pewne jednostki znam na wylot. Czy działa to w dwie strony? Czy te wszystkie wspólnie spędzone godziny zajęć czynią mnie nauczycielem przewidywalnym?

“Pokaż mi swoją tablicę” to połączenie klasowej rutyny z elementem zaskoczenia. Po powrocie ze spotkania z Xero Brothers, poprosiłam jedną z grup aby na począku zajęć narysowała jak ich zdaniem będzie wyglądała moja notatka na tablicy. Podałam temat zajęć i stronę z podręcznika, następnie na niecałe 10 minut opuściłam salę. Z klasy dobiegały dzikie śmiechy, dziewczyny ewidentnie świetnie się przy tym bawiły. Przed moim powrotem do sali zrobiły zdjęcie i starły tablicę. Dalsza część lekcji przebiegała całkiem rutynowo… Wprowadzenie i utrwalenie nowego słownictwa. Z tą różnicą, że w powietrzu dało się ewidentnie odczuć pewną ekscytację. Kiedy tylko chwytałam za kredę wszystkie oczy były skupione na tablicy. Każdy, bez wyjątku śledził dokładnie co i w jaki sposób zapisuję. Co najważniejsze, ja sama byłam bardziej niż zwykle zaangażowana. Nie mogłam się doczekać dzwonka żeby sprawdzić jak spostrzegawczy są moi uczniowie oraz jak dobrze poznali moje nawyki.

Efekt końcowy zobaczcie sami:

img_20161213_141018img_20161213_142642

Podsumowując całą lekcję zapytałam uczennice w jaki sposób przebiegała ich praca kiedy opuściłam salę. Dziewczyny przyznały, że w na pierwszym etapie zaangażowana była tylko część grupy (8/12 osób). Choć nie wszyscy mogli coś zapisać, to nadal z zaciekawieniem śledzili co działo się dalej. Zadanie nie sprawdzi się więc w takiej formie z dużą grupą lub całą klasą. Można podzielić wtedy dzieci na mniejsze grupki i zaproponować wykonanie ćwiczenia na kartkach np. w formie konkursu.

 

 

 

 

 

 

 

Advertisements

One thought on “10 rzeczy, które…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s