Zamienił stryjek…

Wprowadzam obecnie w klasie 5 SP stopniowanie przymiotników. Ponieważ w ciągu moich 4 lat pracy w szkole publicznej zahaczyłam o kilka poważnych reform, w swojej biblioteczce prócz podręcznika wieloletniego mam również stary podręcznik, po którym można było jeszcze pisać.

Zadanie 5. chcąc nie chcąc przykuwa za każdym razem moją uwagę. O ile porównywanie przedmiotów lekcyjnych, czy dyscyplin sportowych nie wzbudza wśród uczniów większych emocji, to przykład 2. stanowi podstawę do burzliwej dyskusji.

steps-stopniowanie

Steps in English 2, Oxford University Press

Które zdanie jest więc zgodne z prawdą?

  1. Boys are more intelligent than girls. [Chłopcy są bardziej inteligentni niż dziewczynki.]
  2. Girls are more intelligent than boys. [Dziewczynki są bardziej inteligentne niż chłopcy.]
  3. Boys aren’t more intelligent than girls. [Chłopcy nie są bardziej inteligentni niż dziewczynki.]
  4. Girls aren’t more intelligent than boys. [Dziewczynki nie są bardziej inteligentne niż chłopcy.]

Opcji udało mi się wygenerować z uczniami w zeszłym roku kilka. Przyznam jednak, że trzeba było ich trochę zmusić do myślenia. Osobiście, żadne ze zdań na poziomie semantycznym nie jest dla mnie satysfakcjonujące. Wolę się nie zastanawiać co autor lub autorka zadania miała na myśli.

W tym roku szkolnym do rąk uczniów trafił już nieco zmieniony podręcznik wieloletni. Z ulgą odetchnęłam kiedy zobaczyłam, że zadanie 5. zostało usunięte z podręcznika. Zastąpiło je słuchanie ze zrozumieniem. Niestety, ulga szybko przerodziła się w jeszcze większy niesmak. Okazało się, że “zamienił stryjek siekierkę na kijek”.

steps-stopniowanie2

Steps Forward 2, Oxford University Press (podręcznik nauczyciela)

Who are more intelligent, boys or girls? [Kto jest bardziej inteligentny, chłopcy czy dziewczynki?] Znacznie zawęża to kafeterie możliwych odpowiedzi. Na szczęście to nauczyciel decyduje, które zadania i w jaki sposób wykonać.

A co na temat kobiet i mężczyzn znajdziecie w innych podręcznikach? Sprawdźcie w raporcie “Gender w podręcznikach. Diagnoza w kierunku równościowej i antydyskryminacyjnej edukacji szkolnej.”

Advertisements

2 thoughts on “Zamienił stryjek…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s