Zamiast testu

Od pewnego czasu eksperymentuję z różnymi formami sprawdzianów. Uczniowie zazwyczaj bardzo entuzjastycznie reagują na wiadomość, że na zakończenie przerabianego rozdziału nie będzie testu. Bardzo naturalną alternatywą dla zadań testowych jest tworzenie krótkich opisów i wypowiedzi pisemnych (jedno z wymagań podstawy programowej dla klas 4-6 – III.5.1). Dzięki dobrze przemyślanym kryteriom sprawdzić można zarówno słownictwo, jak i zagadnienia gramatyczne. Nie potrzeba przecież zadań z luką żeby zweryfiować w jakim stopniu uczniowie przyswoili sobie wiadomości. Co więcej, dzięki takiej formie sprawdzania wiedzy dajemy uczniom pewną autonomię w wykazaniu się wiadomościami, które sobie przyswoili.

Przed sprawdzianem ustalam z uczniami na jakie elementy ich pisemnej wypowiedzi będę zwracać uwagę oceniając pracę. Z wyprzedzeniem podaję kryteria sukcesu. Uczniowie mają okazję przećwiczyć pisanie na lekcji lub w domu. Pierwsze prace warto sprawdzić w sposób kształtujący (bez oceny), zwracając uwagę na ich mocne strony oraz dając szansę poprawienia błędów. Dla ułatwienia, oceniając prace często korzystam z tabelki. Dzięki temu uczniowie wiedzą czego się spodziewać i na co zwracać uwagę pisząc pracę na ocenę. Fakt! Jest to proces dość czasochłonny, ale w ostatecznym rozrachunku bardzo skuteczny. Cała procedura zajmuje mi zazwyczaj 3-4 lekcje.

W tym tygodniu uczniowie klas 4 opisywać będą na sprawdzianie zwierzęta. Zainspirowana akcją #niekseruje postanowiłam, że wyświetlę dla nich treść sprawdzianu na tablicy interaktywnej. Zaoszczędziło mi to stania przy ksero, a uczniowie będą mieli przed sobą piękne, kolorowe i dobrej jakości zdjęcie.

Ćwiczenia przed sprawdzianem: My imaginary pet

Sprawdzian + Karta oceny: Sprawdzian Unit 5 – my unusual pet _ bez kserowania

Advertisements

2 thoughts on “Zamiast testu

  1. Jejku! Cudowny pomysł! I z pracami pisemnymi i ze sprawdzianem z tablicy! Ciekawa jestem, jak będzie wyglądał ☺️ chcesz mnie zaprosić na lekcję? 😁
    My robimy testy z wiedzy o lekturze na rzutniku. Wyświetlam pytania, a uczniowie na metodnikach pokazują odpowiedzi 😊

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s