Reading is the key

Od trzech lat eksperymentuję z lekturami poziomowanymi w języku angielskim. Zaczęło się bardzo skromnie, od kilkunastu książeczek Macmillana. Czytali je wtedy najmłodsi uczniowie. Z biegiem czasu udało się zaopatrzyć bibliotekę w lektury dla starszych uczniów. Dzięki funduszom z Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, szkolna biblioteka posiada w chwili obecnej całkiem pokaźne zbiory (około 80 pozycji zróżnicowanych pod względem poziomów i treści). Największą popularnością cieszyły się w tym roku szkolnym lektury  Primary Readers wydawnictwa MM Publications oraz Macmillan Children’s Readers wydawnictwa Macmillan. Z czystym sercem polecam obie serie. Książki są pięknie ilustrowane, a ich treść dopasowana jest dobrze do poziomu i zainteresowań uczniów szkoły podstawowej, zarówno w klasach 1-3, jak i 4-6.

Znalezione obrazy dla zapytania macmillan readers

Bogato wyposażona biblioteka pozwoliła nam w tym roku na wprowadzenie innowacji pedagogicznej “Reading is the key to learning”. Innowacja zakładała rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów poprzez promowanie czytelnictwa w językach obcych nauczanych w szkole. (również w języku niemieckim). Dysponując bardzo dużym wyborem tekstów, uczniowie dobierali z moją pomocą lektury indywidualnie do swoich potrzeb, poziomu i zainteresowań. Na ich podstawie wypełniali „kartę lektury” (READING LOG) sprawdzającą stopień zrozumienia tekstu oraz rozwijającą zasób środków leksykalnych i gramatycznych.

KARTY LEKTURY DO POBRANIA TUTAJ:

ReadingLog4    ReadingLog5    ReadingLog6     ReadingLogPL

Na podsumowanie drugiej lektury oraz całego projektu, uczniom klas 6 zaproponowałam nieco inną formę sprawozdania z przeczytanych książek. Niektórzy po raz pierwszy stanęli przed wyzwaniem ustnego zaprezentowania pozyskanych przez siebie informacji na tak dużą skalę (głębokie przetwarzanie tekstu). Do wyboru mieli przygotowanie i opisanie plakatu, prezentacji multimedialnej lub przygotowanie filmiku video. Ze wszystkich prezentacji jestem naprawdę dumna, uczniowie mile mnie zaskoczyli. Z zebranych prac przygotowaliśmy wspólnie wystawę, która jest wisienką na torcie ich całorocznych wysiłków czytelniczych.

New Phototastic Collage
Źródło: Galeria SP2 Luboń

 

Przygotowując uczniów do podjęcia tego wyzwania podałam im szczegółowe kryteria sukcesu. Pomogło to później w ocenie rezultatów ich pracy i wypowiedzi. Po każdej z prezentacji zastosowaliśmy też metodę oceny koleżeńskiej “dwie gwiazdy i jedno życzenie”. Początkowo nie było uczniom łatwo skupiać się na pozytywach, ale po jakimś czasie nabrali w tym wprawy.

MATERIAŁY DODATKOWE DO POBRANIA TUTAJ:

Raport z lektury – KRYTERIA SUKCESU        Raport z lektury – KARTA POSTĘPU

Advertisements

One thought on “Reading is the key

  1. To, co robisz jest cudowne! Przywraca wiarę w możliwość nauczenia się języka obcego w szkole! 🙂 Bardzo mi się podoba Wasza wystawa tablicowa! Zabrałam moich uczniów, żeby im pokazać. Byli bardzo zdziwieni, jak pięknie Wam wyszło 🙂

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s