Snapchat w edukacji

Pierwszy raz ze Snapchatem spotkałam się kilka lat temu, niespełna rok po wprowadzeniu aplikacji na rynek. Idea dzielenia się skrawkami rzeczywistości nie przypadła mi do gustu, więc aplikacja zniknęła z pamięci mojego telefonu równie szybko jak przemijający snap.

Było tak aż do czasu spotkania z Justyną Suchecką, dziennikarką Gazety Wyborczej, która podczas Festiwalu Szkoły z Klasą 2.0 poprowadziła inspirujące warsztaty dla grupy obecnych tam nauczycieli. Dziennikarka podzieliła się z nami przykładami praktycznego użycia Snapchata w edukacji, przywołując bohaterów swoich tekstów m.in. Przemysława Staronia (Zakon Feniksa), czy Jacka Mulczyk-Skarżyńskiego (Pan od francuskiego).

Sama aplikacja wzbudza w nauczycielskim środowisku wiele kontrowersji, ale każde narzędzie w mądrych rękach może przynieść równie dużo pożytku. Postanowiłam nie czekać i sprawdzić czy Snap wzbudzi motywację wśród moich uczniów, a tym samym spełni swoje edukacyjne funkcje.

W prostocie jest metoda

Jedną z największych zalet Snapchata jest jego intuicyjna i szybka obsługa oraz możliwość wykorzystania w każdych warunkach i dowolnym miejscu, np. na plaży, na stołówce, w pokoju, w drodze na zajęcia. Klik, pstryk, tap, w prawo, w lewo… i snap gotowy.

Snapchat okazał się idealnym narzędziem do wykorzystania na obozie językowym. Po szybkiej powtórce czasowników oraz present continuous poprosiłam uczniów o przesłanie na Snapchacie 20 podpisanych zdjęć prezentujących czynności jakie wykonują na obozie, zwracając szczególną uwagę na strukturę zdania: podmiot + czasownik “to be” + czasownik główny z końcówką -ing. Zachęcałam również do wykorzystywania różnych opcji dodatkowych i filtrów. Przewidziany czas na wykonanie zadania: 24 godziny. Zabawa ze Snapchatem przeciągnęła się jednak z inicjatywy dzieciaków również na dzień kolejny.

Ze względu na bardzo zróżnicowany wiek dzieci w grupie językowej (od 10 do 16 lat), tylko jedna osoba miała swobodny dostęp do Snapchata, pozwoliłam więc grupie na kontrolowane wykorzystanie mojego własnego telefonu i konta. Zdarzało się, że sama pstrykałam niespodziewanie zdjęcia i prosiłam dzieciaki o dodanie filtrów oraz zamieszczenie odpowiedniego podpisu.

This slideshow requires JavaScript.

Pomysł jest na tyle prosty i uniwersalny, że doskonale sprawdzi się przy nauce każdego czasu gramatycznego, a z młodszymi dziećmi również słownicwa i podstawowych wyrażeń. Po letniej próbie generalnej z pewnością wykorzystam “snapy” do pracy w szkole.

Advertisements

One thought on “Snapchat w edukacji

  1. Awesome blog! Do you have any helpful hints for aspiring writers? I’m hoping to start my own site soon but I’m a little lost on everything. Would you propose starting with a free platform like WordPress or go for a paid option? There are so many options out there that I’m totally confused .. Any tips? Thanks a lot!|

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s