5 pomysłów na integrację uczniów

Od września nauczycieli czekają nowe wyzwania. Zaczynając od tych związanych z reformą edukacji: nowa podstawa programowa, zmiany podręczników, dostosowanie sal i szkolnej infrastruktury, nie wspominając już o przetasowaniach uczniów w odziałach. Kończąc na wyzwaniach o wymiarze indywidualnym. W moim przypadku będzie to wychowawstwo w klasie czwartej.

Zmiana rejonizacji pociąga za sobą daleko idące skutki. W wielu przypadkach część uczniów opuści mury swojej dotychczasowej szkoły. Uczniowie ze zdziesiątkowanych klas przeniesieni zosaną do nowych oddziałów. Będzie to szczególnie trudny pod względem emocjonalnym okres w pracy z uczniami, o czym powinni pamiętać nie tylko wychowawcy, ale też nauczyciele wszystkich przedmiotów.

Osobiście wyznaję filozofię, że czas poświęcony na poznanie uczniów i integrację odziałów nigdy nie jest czasem straconym. Znam nauczycieli, którzy sztywno trzymają się przyjętego programu nauczania i rozpoczynają rok szkolny z przysłowiowej “grubej rury”. Ja wolę zacząć od integracji i wspólnej zabawy (szczególnie w klasach młodszych i zupełnie dla mnie nowych). Budowanie dobrych relacji między uczniami, z włączaniem nauczycieli, sprzyja zwiększaniu się motywacji do nauki i podniesieniu efektów i jakości nauczania.

W związku z tym mam dzisiaj dla was 5 pomysłów na budowanie dobrych relacji i pozytywnej atmosfery w klasie oraz integrację uczniów, nie tylko na języku obcym.

Hello! My name is… How are you?

“Hello! How are you?” to rozgrzewka językowa o charakterze “sałatki owocowej”. Celem zabawy jest utrwalanie imion oraz ćwiczenie podstawowych wyrażeń związanych z przedstawianiem się oraz pytaniem o samopoczucie. Istotny jest również refleks oraz umiejętność adekwatnego reagowania na wypowiedzi innych uczniów.

Uczestnicy zabawy (-1) siedzą w okręgu na krzesłach. Osoba stojąca w środku podchodzi do wybranego kolegi/koleżanki, przedstawia się “Hello! My name is… / I am…” i pyta o samopoczucie “How are you?”. W zależności od podanej odpowiedzi:

  1. I’m great! / I’m fine. Wszyscy zostają na swoich miejscach. Osoba stojąca w środku podchodzi do innego kolegi/koleżanki i ponawia pytanie.
  2. I’m so, so. Osoby siedzące po prawej i lewej stronie pytanego o samopoczucie zamieniają się miejscami. Stojący w środku próbuje zająć czyjeś miejsce.
  3. I’ve been better. Każdy z uczestników zabawy musi zmienić swoje miejsce. 

How are you- Warm up

Spiderweb

Spiderweb to ćwiczenie ze sznurkiem ukazujące sieć powiązań w grupie. Nauczyciel owija sobie początek włóczki wokół palca i wypowiada jedno ze zdań kluczowych, np. “I have got a cat.”. Uczniowie, którzy również mają kota, podnoszą rękę i odpwiadają “Me too!”. Nauczyciel rzuca włóczkę do wybranej przez siebie osoby, tworząc pierwsze połączenie. Kolejna osoba owija sobie sznurek wokół palca i układa własne zdanie. W trakcie gry warto zwrócić uczniom uwagę, że każdy powinien znaleźć się w sieci. Jeśli goni nas czas można ustalić zasadę, że każdy uczeń łapie sznurek i układa zdanie tylko jeden raz. Włóczka powinna wtedy wrócić do pierwszej osoby, zamykając sieć powiązań. Ćwiczenie świetnie nadaje się do przećwiczenia czasowników takich jak to be, to have got, to like i can. Bardziej zaawansowani uczniowie mogą oczywiście używać innych znanych sobie struktur. Przy okazji pracy z nową grupą sprawdzić można jak uczniowie radzą sobie z konstruowaniem pełnych zdań oraz jaki mają zasób słownictwa.

W każdej klasie znajdą się osoby, którym łatwiej lub trudniej nawiązać nowe znajomości. Dzięki ćwiczeniu, zarówno w języku obcym jak i ojczystym, uczniowie mają szansę przekonać się, że nie są osamotnieni w swoich zainteresowaniach i upodobaniach. Przeprowadzając ćwiczenie na lekcji warto je w odpowiedni sposób podsumować i pozwolić uczniom wyciągnąć własne wnioski na temat powstałej sieci. Rozwijając ćwiczenie, możemy poprosić uczniów żeby w ciągu 5 minut dowiedzieli się 3 innych faktów o osobach, z którymi zostały połączone sznurkiem.

How are you- Warm up (2)

spiderweb
Źródło: Fanpage Active-Camp

Beehive

Innym sposobem, w ciekawy sposob wizualizującym co łączy naszych uczniów, jest stworzenie plastra miodu. Rozdajemy każdemu uczniowi przygotowany do wycięcia hexagon (szcześciobok). Na wewnętrznych krawędziach uczniowie zapisują po angielsku (i/lub ilustrują) 6 informacji na swój temat. Rodzaj informacji możemy ustalić wspólnie z uczniami (przykłady znajdziecie poniżej). Po uzupełnieniu hexagonu, uczniowie prezętują swoje prace i przedstawiają się używając pełnych zdań. Ostatnią fazą ćwiczenia jest połączenie indywidualnych elementów w jeden “plaster miodu”, tak aby każda osoba miała przynajmniej jedną cechę wspólną z innym uczestnikiem ćwiczenia. Ważne żeby uczniowie wykazali się na tym etapie pewną kreatywnością. Czy można połączyć ze sobą “pizzę” i “spaghetti”? Oczywiście, obie osoby lubią włoskie jedzenie. “Grudzień” i “luty”? Obie osoby urodziły się zimą, itd. Pozwólmy uczniom wypracować swoje zasady. Nie ma nic złego w przyleganiu do siebie ścianek o różnych kategoriach, jeśli cała grupa wyraża na to zgodę. Efekt pracy grupowej może nas  niejednokrotnie zaskoczyć.

How are you- Warm up (3)

beehive2

Down, down, down…

Kolejna propozycja na rozgrzewkę, nie tylko na początek roku szkolnego, to gra w kolanko z użyciem kostki edukacyjnej. Gra sprawdziła się u mnie świetnie na obozie językowym i skradła serca uczestników. Nie wymaga ona wiele przygotowań, doskonale zaspokaja potrzebę ruchu wśród dzieci i aktywizuje znane uczniom struktury i słownictwo.

Do kieszonek wkładamy karteczki z czasownikami lub kategoriami wybranymi przez uczniów (przykłady poniżej). Dzieci ustawione w okręgu rzucają do siebie kostką. W zależności od wieku/poziomu zaawansowania, łapiąc kostkę podają pojedyńcze słowa pasujące do kategorii lub układają pełne zdania z czasownikami. Osoby, które upuszczą kostkę lub nie wykonają zadania klękają na jedno kolanko (down on one knee), dwa kolanka (down on two knees), padają na jeden łokieć (down on one elbow), dwa łokcie (down on two elbows) i brodę (down on your chin). Można przy okazji powtórzyć kilka nazw częsci ciała 🙂

How are you- Warm up (4)

How are you- Warm up

Guess who?

Ostatnia z  moich propozycji na pracę z grupą w okresie bezpodręcznikowym to “Zgadnij kto?”. Ochotnicy losują imię kolegi/koleżanki z klasy i odpowiadają na pytania zamknięte dopóki grupa nie zgadnie kto został wylosowany. Dużą zaletą ćwiczenia jest to, że nie wymaga ono od nauczyciela wcześniejszego przygotowania materiałów, pracujemy na zasobach grupy, zachęcając uczniów do wzajemnej obserwacji.

How are you- Warm up (5)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s