London Escape

Escape Room jest jedną z moich ulubionych rozrywek. Ma to pewnie niemały związek z moim analitycznym umysłem. Pokój pełen zagadek? I’m in!

Od czasu kiedy zamknięto mnie po raz pierwszy w tego typu pokoju wiele się zmieniło. Escape Room stał się całkiem popularną rozrywką. Pokojów, a nawet całych domów, zaadaptowanych na potrzeby gry mamy dzisiaj na pęczki. Ich twórcy prześcigają się w pomysłach na przyciągnięcie i zachwycenie swoich klientów.

Idea Escape Room’u przeniosła się również na grunt edukacyjny. Jakie są jej walory? Po pierwsze, na dowolnym materiale ćwiczymy z uczniami umiejętność logicznego myślenia i wnioskowania. Po drugie, rozwijamy umiejętność pracy zespołowej. Wykonanie zadania na czas nie jest możliwe w pojedynkę.

Decydując się na wprowadzenie tej metody musimy liczyć się niestety z ogromnym nakładem pracy ze strony nauczyciela. Przygotowanie prostego scenariusza i materiałów  zajmie nam od kilkudziesięciu minut do kilku godzin. Szczególnie jeśli jest to nasz pierwszy projekt tego typu. Jestem jednak przekonana, że nie będzie to czas zmarnowany. Moi uczniowie pokochali te metodę pracy. Ich motywacja do działania i zaangażowanie zajęć przerosły moje oczekiwania.

Cel gry i fabuła…

Przed stworzeniem swojego pierwszego Escape Room’u prześledziłam dziesiątki stron internetowych, pomysłów i inspiracji. W sieci znajdzieci dużo “gotowców”. Przed ich zakupem warto zastanowić się, czy będą one dopasowane do potrzeb waszych uczniów. Doświadczenie przekonało mnie, że Escape Room spełnia swoje cele edukacyjne najlepiej gdy jest “szyty na miarę”.

Nie będzie pewnie dla was zaskoczeniem, że najważniejszym etapem pracy jest planowanie. Wiecie już jakie umiejętności z danego przedmiotu chcecie sprawdzić lub przećwiczyć? Może będą one miały charakter międzyprzedmiotowy? Czas żeby ubrać je w fabułę. Nic tak nie wciąga w grę jak dobrze sprzedana historia.

breaking-news
Wiadomości na żywo! Media trąbią od późnych godzin wieczornych, że zaginęła królewska korona. Podróżując londyńskim metrem byliście świadkami strzelaniny. Tajemniczy mężczyzna przekazuje wam teczkę pełną ściśle tajnych dokumentów. Macie tylko godzinę żeby rozwikłać zagadkę i znaleźć sprawcę kradzieży, zanim korona na zawsze opuści Wielką Brytanię!

Historia zamknięta w pudełku…

Zanim przystąpicie do tworzenia gry dokładnie przeanalizujcie swoje zasoby. Im więcej autentycznych materiałów uda się wam wykorzystać, tym ciekawsza i bardziej wciągająca stanie się wasza gra. Poza tym, autentyzm materiałów buduje niesamwity klimat. Na potrzeby gry wyciągnęłam chomikowane latami ulotki, bilety, mapy turystyczne, a nawet nieużywany już od jakiegoś czasu telefon komórkowy. Hitem była też książka “Pop-up London”, w której ukryłam szereg wskazówek dotyczących wyglądu sprawcy. Pozostałe niezbędne materiały przygotowałam w Canvie.

Suspect List

WSZYSTKIE KARTY DO POBRANIA TUTAJ: Suspect List

SzyfryWSZYSTKIE KLUCZE DO POBRANIA TUTAJ: Szyfry

Pamiętajcie, że każdą grę przed rozpoczęciem trzeba “ustawić”. Zastanówcie się ile macie miejsa do zagospodarowania i ile czasu przed lekcją jesteście w stanie wygospodarować. W szkołach publicznych, przy ograniczonych zasobach lokalowych i nauczycielskich dyżurach, może to być dość trudne. Ze względów praktycznych moją historię zamknęłam w przenośnym pudełku. Wszystkie elementy i materiały niezbędne do rozwiązania zagadki zgromadzone są w jednym miejscu. Grać można wszędzie, w klasie, w bibliotece, w parku, na plaży…

p1050492
Źródło: Galeria SP2 w Luboniu
20597289_1735411233153967_3475146999837825435_n
Źródło: Fanpage Active-Camp

Optymalna ilość graczy przypadająca na jedną sesję to od 4-6 osób. “London Escape” wykorzystuję na zajęciach pozalekcyjnych w szkole i letnich obozach językowych. Korzystając z tej metody podczas lekcji musimy połączyć uczniów w grupy, a tym samy przygotować kilka zestawów gry. W tym przypadku proponuję układanie mniej skomplikowanej fabuły i pracę z ogólniedostępnymi materiałami.

Ciąg przyczynowo-skutkowy…

Intrygująca fabuła i wstępna diagnoza zasobów to pierwszy krok do sukcesu. Na kolejnym etapie przygotowań historię dzielimy na tzw. epizody, które trzeba złożyć w ciąg przyczynowo-skutkowy. Każdy z epizodów tożsamy jest z wyznaczeniem uczniom zadania do wykonania. Rozwiązanie jednej zagadki prowadzi uczniów do kolejnej. Tworząc swoją pierwszą grę proponuję zacząć od 3-4 epizodów. Rzucając się od razu na głęboką wodę ryzykujemy, że gra nie będzie spójna. Rozpiszmy szczegółowo wszystkie epizody dopasowując do nich zadania i niezbędne materiały.  Poniżej przedstawiam uproszczony scenariusz “London Escape”.

EPIZOD 1
Agent MI6 przekazuje uczniom przed swoją śmiercią teczkę.
ZADANIE: Rozwiązać sudoku żeby zdobyć kod do kłódki.
MATERIAŁY: Teczka/walizka z materiałami zamknięta na kłódkę. Sudoku obrazkowe.

EPIZOD 2
W teczce znajdują się zebrane przez agenta zeznania i wskazówki jak dodtrzeć do pozostałych świadków.
ZADANIE 1: Odszyfrować kody.
ZADANIE 2: Przeanalizować ulotki, rozszyfrować nazwiska świadków i miejsce ich pobytu.
ZADANIE 3: Przeszukać książkę i zebrać zeznania świadków.
MATERIAŁY:  Karty podejrzanych. Zaszyfrowane zeznania. Książka “Pop-up London”. Paski z zeznaniami i spinacze. Ulotki z atrakcjami Londynu.

EPIZOD 3
Uczniowie odkrywają, że jeden ze świadków kłamie.
ZADANIE: Uruchomić telefon, zeskanować kod QR i odczytać zeznanie.
MATERIAŁY: Telefon z czytnikiem kodów QR.

EPIZOD 4
Za kilka minut sprawca opuści Londyn razem z koroną. Czy potraficie go zatrzymać?
ZADANIE: Przeanalizować zeznania świadków, wyłonić sprawcę kradzieży.
MATERIAŁY: Karty podejrzanych.

The sky is the limit…

Tworząc zadania i zagadki do rozwiązania mamy nieograniczone możliwości. Możemy tworzyć zadania przedmiotowe i międzyprzedmiotowe stosując np. krzyżówki, sudoku, szyfry, zadania matematyczne, zdania z luką, kody QR, aplikacje komórkowe, kłódki, kody, puzle, skrytki… Dosłownie wszystko co przyjdzie nam do głowy.

znak-nieskonczonosci-abstrakcja-na-sciane-naklejki-demur

10212995-229856485_21-s4-v1

Potrzebujesz więcej informacji?

Nie wiesz jak zacząć lub chcesz skonsultować swoją pierwszą grę?

A może chcesz wypożyczyć moją grę dla swojej grupy?

NIE CZEKAJ – NAPISZ!

 

 

 

Advertisements

2 thoughts on “London Escape

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s