Cluedo AR

Ostatnio pisałam o grach typu escape room na lekcjach przedmiotowych. Dzisiaj mam dla was materiały z London Escape w zupełnie nowej odsłonie. Na ich podstawie przygotowałam grę planszową z wykorzystaniem rozszerzonej rzeczywistości.

Inspiracją do stworzenia gry była sesja z Anią Popławską na EduTech. Z edukacyjnymi nowinkami staram się być na bieżąco, trudno mnie więc od jakiegoś czasu czymkolwiek zaskoczyć. A tu taka niespodzianka, prawdziwie inspirujące wystąpienie.

Planszówka przedstawia jeden z epizodów kultowej gry “CLUEDO”. Poruszając się po planszy uczniowie muszą rozwikłać tajemnicę zaginionej wazy.

Cluedo - board game (1)

Pod każdą ilustracją na planszy ukrywa się “aura” z zeznaniem świadka. Do zakodowania i odczytania zeznań użyłam aplikacji Aurasma. Po zeskanowaniu zdjęcia w aplikacji, w jego miejscu pojawi się napis [zobacz poniżej]. Wszystkie aury niezbędne do przeprowadzenia gry znajdziecie na kanale EduSpace.

 

Odczytywane informacje uczniowie powinni skrupulatnie odnotować, co pozwoli im na eliminację podejrzanych. W grze pojawiają się też takie zadania, jak opuszczanie kolejki, przesuwanie graczy na inne pola, czy ujawnianie pozyskanych wcześniej informacji.

 

Na podstawie gry przećwiczyć możemy nowe słownictwo oraz użycie czasów przeszłych (bierne rozumienie). Grę przygotowałam na podsumowanie działu w klasie 7. W prosty sposób przekształcić ją można również na potrzeby klas młodszych, dostosowując gramatykę i użyte w treści historyjki wyrażenia.

Follow-up

Grę można wykorzystać również w sposób bardziej aktywizujący, ćwicząc umiejętność pisania i mówienia. Uczniowie, połączeni w grupy, mogą stworzyć własne zagadki i plansze do gry (do wykorzystania przez pozostałe drużyny). Będzie to od nich wymagało opisania wydarzeń w czasie przeszłym oraz stworzenia listy wskazówek do rozwikłania zagadki. Na planszy mogą umieścić swoje zdjęcia, wcielając się w rolę świadków. Aurasma pozwala na dodawanie “nakładek” na ilustracje w postaci filmików. Wyobraźcie sobie, że uczniowie najeżdżają na swoje zdjęcia, a w tym miejscu poawia się nagrana przez nich wypowiedź. Myślę, że byłoby to niezwykle angażujące zadanie! Nie mogę się już doczekać, żeby wprowadzić swój pomysł w życie.

Aurasma

Po pobraniu aplikacji na telefon lub tablet należy założyć konto. Jeśli chcemy, aby uczniowie tworzyli własne aury na lekcji możemy założyć wspólne konto klasowe i udostępnić uczniom hasło. Wszystkie ilustracje potrzebne do gry zapisujemy w jednym kanale. Przed przystapieniem do gry uczniowie muszą dodać ten kanał (follow) do swojej listy, inaczej nie będą w stanie wywołać aury.

W pierwszej kolejności dodajemy “overlay” (nakładkę w postaci zdjęcia lub filmiku). Wszystkie zeznania pobrałam wcześniej na komórkę, można dodać je z biblioteki lub robiąc zdjęcie/nagrywając filmik “na gorąco”. Potem fotografujemy obiekt, na którym będzie wyświetlać się nakładka, tzw. “trigger” (grafikę, która wyzwoli aurę). Wskaźnik pod zdjęciem pokaże nam na ile nasz wyzwalacz będzie skuteczny w praktyce. Można skorzystać również ze strony aurasma.com i dodać wszystkie ilustracje z dysku komputera.

untitled

download-pdf-pl

Cluedo – board game

Detective Book

Cluedo – mystery solved

Cluedo Suspects Pic

Statements

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s