Mediacja

Nowa formuła egzaminu będzie stanowiła dla przyszłorocznych ósmoklasistów nie lada wyzwanie. Największe obawy uczniowie żywią wobec zadań otwartych, które obejmować będą przecież około 40-50% całego testu. We wszystkich częsciach egzaminiu pojawi się przynajmniej po jednym zadaniu otwartym. Dotyczy to zarówno funkcji oraz środków językowych, jak i słuchania, czy czytania ze zrozumieniem.

O tyle, o ile pewne typy zadań są nam dobrze znane z części rozszerzonej egzaminu gimnazjalnego, czy matury, to zupełną nowością jest mediacja. Brzmi złowrogo? Nie taki diabeł straszny, biorąc pod uwagę, że jest to całkiem naturalny proces, który towarzyszy nam na co dzień. W najprostszym ujęciu mediację sprowadzić można do tłumaczenia, parafrazowania, streszczania, upowszechniania informacji, czy ich komentowania. Odbywać się to może na poziomie języka ojczystego i obcego.

Może nie zdawaliście sobie z tego sprawy, ale dokonuję mediacji właśnie w tym momencie. Przygotowując się do pracy z uczniami klas 7 i 8 oglądałam sporo webinariów, czytałam artykuły, uczestniczyłam w konferencjach. W ten sposób zgromadziłam wiele szczegółowych informacji. Pisząc posta nie tylko przekazuję je w zwięzły sposób czytelnikom, ale też nadaję im pewne znaczenie – systematyzuję zdobytą wiedzę. Każdy z nas wchodząc codziennie do klasy robi dokładnie to samo – dokonuje mediacji pedagogicznej. Jesteśmy przecież pośrednikami w procesie uczenia się (mediacja poznawcza), motywujemy uczniów, poznajemy ich i nawiązujemy z nimi więzi (mediacja relacyjna). Nasza mediacja sięga nawet głębiej. Niejednokrotnie jesteśmy dla naszych uczniów pośrednikami kulturowymi. Tłumaczymy niuanse wynikające z różnic, nie tylko językowych, ale też społecznych.

W jaki sposób rozwijać podobne kompetencje wśród własnych uczniów, a tym samym przygotować ich do głębokiego przetwarzania treści na egzaminie? Najlepiej poprzez dobrą zabawę 🙂

Zainspirowana programem “Kocham Cię, Polsko!”, bazując na dobrze wszystim znanej zabawie w głuchy telefon, przygotowałam dla uczniów ekscytującą lekcję w terenie.

Na początku zajęć poprosiłam uczniów żeby w parach wybrali z fragmentu czytanego kilka lekcji wcześniej tekstu 6 słów kluczowych. Podsumowując ćwiczenie uczniowie wyjaśniali czym kierowali się przy wyborze słów.

Następnie, uczniowie oglądali fragment programu “Kocham Cię, Polsko!”. Ich zadaniem było wyłapanie strategii stosowanych przez uczestników programu podczas przekazywania historii. Celowo wybrałam odcinek z “Historią Marzanny”. Sprawdźcie sami, co robią uczestnicy kiedy pamięć ich zawodzi 🙂

W ostatniej części lekcji, przeszłam z uczniami na boisko szkolne. Dobrani w 5-osobowe grupy rozstawili się w rzędach na całej długości boiska, zachowując od siebie tym samym znaczne odstępy. Na końcu każdego rzędu ustawiłam osobę z przeciwnej drużyny (zobaczcie na ilustrację poniżej). Uczniowie ci otrzymali fragment tekstu skopiowany z zeszytu ćwiczeń. Ich zadaniem było wybrać 6 słów kluczowych, które miały być przez nich punktowane. Pierwsza osoba w rzędzie otrzymała ten sam tekst, ale z lukami do uzupełnienia. Jej zadaniem było go uzupełnić i zapamiętać jak najwięcej szczegółów. Po 3 minutach, uczeń odkładał tekst, podbiegał do kolejnej osoby i przekazywał jego treść ustnie. Następnie druga osoba podbiegała do trzeciej, itd. Na każdym kolejnym etapie uczniowie mieli do dyspozycji po 2 minuty. Na końcu rzędu uczeń z przeciwnej drużyny musiał wysłuchać historyjkę i zaznaczyć ile wybranych przez niego słów kluczowych pojawiło się w przekazie kolegi lub koleżanki. Zwycięża oczywiście drużyna z największą zdobytą liczbą punktów (po jednym za każe trafione słowo).

LEKCJA OTWARTA (1)

Pomysł ten świetnie nadaje się do urozmaicenia pracy z nowym “Repetytorium Ósmoklasisty”. Pełna wersja repetytorium trafiła właśnie dzisiaj w moje ręce. W każdym kolejnym rozdziale znajdziecie dużo krótkich i ciekawych tekstów. Jeden z nich planuje wykorzystać na zajęciach w przyszłym tygodniu.


Jeśli zainteresował Was temat mediacji polecam:

Iwona Janowska “Mediacja i działania mediacyjne w dydaktyce języków obcych”

Piotr Steinbrich “Mediacja w kontekście egzaminu ósmoklasisty (i nie tylko)”

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s