Gry i zabawy terenowe

Sezon obozowy czas zacząć! Turnus pierwszy już za trzy dni. Z tej okazji mam dla Was podsumowanie 3 kultowych zabaw terenowych.

Zdobywanie Sztandarów

“Zdobywanie sztandarów” zdecydowanie należy do klasyki gatunku, grę możecie znać również pod nazwą “Proporce” lub “Totemy”. Uczestników zabawy łączymy w dwie drużyny. Każda z drużyn przygotowuje swój szantar/totem (ok. 10-15 min). Teren gry dzielimy na 3 strefy. Na końcu strefy “A” wydzielamy okrąg o średnicy kilku kroków, w którego centrum umieszczamy sztandar/totem drużyny “B”. Analogicznie, na końcu strefy “B” umieszczamy w okręgu totem drużyny “A”. Pomiędzy strefą “A” i “B” możemy opcjonalnie wydzielić strefę neutralną, w której uczestnicy mogą się na chwilę zatrzymać i przeanalizować sytuację. Zadaniem uczestników jest dotarcie do swojego okręgu i zdobycie umieszczonego w nim sztandaru/totemu. W strefie wroga czeka na uczestników pewne utrudnienie. Jeżeli zostaną dotknięci przez przeciwników zostają zamrożeni. Stają wtedy w rozkroku i nie mogą ruszyć się ze swoejego miejsca dopóki kolega z tej samej drużyny nie przebiegnie im między nogami. Wygrywa drużyna, która jako pierwsza zdobędzie swój sztandar/totem. Gra świetnie sprawdzi się na otwartym terenie z dużą grupą uczestników (ok. 30 osób).

Leśny Skarb

Do innych wypróbowanych przeze mnie gier terenowych należy “Leśny skarb”. Tak jak poprzednio tworzymy dwie drużyny. Tym razem wydzielamy na terenie gry dwa duże pola. Na granicy pól umieszczamy stos uzbieranych wcześniej szyszek. (Uwaga! Jeśli rozgrywka odbywa się na plaży, szyszki należy umieścić w pojemniku lub worku. Inaczej mogą zostać pochłonięte przez piasek.) Na końcu każdego pola umieszczamy bazę. Każdy z uczestników otrzymuje na starcie “linię życia” (luźno przywiązany na rękę kawałek wełny, w dwóch różnych kolorach w zależności od drużyny). Zadaniem uczestników jest wykradanie szyszek ze środka i przenoszenie ich do swojej bazy. Jednorazowo uczestnik zabawy może przenosić jedynie jedną szyszkę. Przeciwnicy mogą pozbawić uczestnika “życia” zrywając nitkę z jego ręki. Uczestnik zabawy może podbiec wtedy do “medyka” i otrzymać dodatkowe życia. Warto na początku umówić się ile żyć przysługuje graczowi (np. po 3 na każdą osobę). Po utracie wszystkich żyć uczestnik odpada z gry. Gra trwa 60 minut lub toczy się do momentu zniknięcia wszystkich szyszek ze środka pola. Wygrywa drużyna, która uzbierała najwięcej szyszek.

“Leśny skarb” jest grą dużo bardziej kontaktową niż “Zdobywanie sztandarów”. Przed rozpoczęciem gry zwróćcie uczestnikom szczególną uwagę na kwestie bezpieczeństwa. Podczas zrywania wełny mogą pojawić się zadrapania, albo lekkie stłuczenia. Warto podkreślić, że jeżeli podczas gry ktoś będzie się zachowywać się szczególnie agresywnie zostanie na chwilę odsunięty lub zupełnie wykluczony z zabawy.

Migacze

Na zakończenie gra, którą proponuję na zamknięcia dnia, w ostatnim bloku. Po zapoznaniu dzieci z alfabetem Morse’a rozdajemy “szyfrantom” słowa do przekazania za pomocą latarek (np. kamień, szyszka, muszla, patyk). Dzielimy uczestników gry na kilka małych zespołów. Zadaniem zespołu jest odczytanie kodu z ustalonej odległości i zebranie zaszyfrowanych przedmiotów. Wygrywa drużyna, która jako pierwsza przyniesie do ustalonego punktu cały zestaw.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s